Tuesday, August 4, 2009

Tamatnya debaranku...

kali ni aku nak kongsi sedikit tips bila menghadiri interview kerajaan:
1) pakaian
- lelaki : kemeja lengan panjang, tali leher, berkasut
- perempuan : pakaian yang sopan dan berkasut.
*kalu pakai nametag(hitam putih) dan kot markah penampilan lagi tinggi.(20%)
2) persedian
pastikan sebelum pegi interview anda buat persediaan yang rapi. pastikan segala isu2 semasa ada didalam otak..
ni pula rentetan proses interviewku
tarikh : 4 Ogos 2008
tempat : Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri(BTPN) Kedah
masa : 8 am

'Mujahidah' dan wajihah
7.00 am : mula bergerak ke BTPN dengan mujahidahku. Ayah yang bawa, maklumlah aku tak pandai sangat jalan kat alor setar.
7.55 am : Alhamdullilah selamat sampai di BTPN. Mula2 risau juga takut terlewat lagipun jalan agak sesak maklumlah waktu pagi..
8.00 am: masuk dewan untuk menjalani Iventori Sahsiah Keguruan (INSAK). nampaknya aku kesorangan.. tak jumpa pun kawan yang aku kenal di UPSI..dek kerana itu, aku berkenalan dgn seorang budak lepasab USM, banyak juga perkongsian b4 test bermula. sudah 8.15, panel masih lagi menunggu kedatangan peserta..erm nilah 'janji Melayu'
8.25 am : Ujian bermula..bayangkan kena jawab 135 soalan dalam 30 minit..fuh berpeluh2, bimbang masa tak cukup. pilihan jawapan A dan B je, tapi kadang ada soalan yang kena fikir juga..
8. 50 am : Alhamdullilah semua soalan aku berjaya jawab. semak sikit2 then masa tamat 5 min kemudian.
9.00 am : masa untuk isi borang. 2 borang diberikan.kuning dan pink.. pada masa yang sama t/tgan kehadiran...
9.30 am : segala borang yang dikehndaki mestilah lengkap dan disertakan dgn beberapa perkara yang diminta..Aku dgr kekecohan dibelakangku; ada yang tak buat pengesahan, ada yang tak bawa surat senat dsbgnya..Aku? Alhamdulillah semua lengkap..inilah hasilnya kalu buat persediaan awal.
10.00am : semua peserta bergerak ke bilik panel masing2 untuk 'interview' lisan. aku dapat panel 2 giliran 22. fuh 10 yang terakhir tu..
10.10 am : peserta pertama masuk ke bilik interview.berdebar time ni. tgk semua org sibuk membaca aku pun turut serta.
10.59 am: tunggu punya tunggu, baru peserta yang ke5. erm lambat lagi. g sarapan dululah, tadi tak sempat sarapan.call ayah, jumpa dikantin.. semua isu semasa dah ada dalam otak aku. bimbang kalu gementar satu pun aku tak ingat. apapun aku serahkan segalanya kpd Allah. yang penting aku telah usaha..PPSMI, PIPP, 1 Malaysia, NKRA, dasar pandang ke timur, Wawasan 2020, FPK,; semua dah hadam.erm kalu masuk pertndingan debat pasti bleh menang...hehe
11.40 am : naik semula ke tempat interview. Ayah tunggu dikantin.
1.00 pm : oleh keran 4 tak hadir jadi giliranku jadi ni 19..erm makin dekat. tinggal 2 orang lagi..semu yg keluar dari bilik interview, senyum katanya senang je,,jgn takut. tinggal 1 orang lagi sebelum aku.
1.10 pm : tiba giliran ku..erm dgn Bismillah aku melngkah, nampak yakin, tapi dalam hati sapa yng tau..lepas beri fail sijil kpd panel, aku duduk di kerusi yang disediakan..cuba tenangkan hati..Alhamdulullah keketaran hilang..selapas beberpa soalan tntang diri ditanyakan, soalan yg lebih serius pula diajukan 1) apa yng perlu ada pada seorang guru math ...aku jwb lah penguasaan content, faham l/belakang peljar..bla..bla
2) sebutkan teras pertama PIPP..dan huraikan...aku pun mula lah bla...bla, maklumlah semua dah ada dlm kotak fikiran.
3) penglibatan dalam ko..penting ni..bagi sesiapa yang tak aktif,, aktifkan lah diri anda,..Alhamdulillah aku aktif juga..hehe
1.20 pm : sesi interview tamat..aku ambik fail..dgn berseloroh panel bagi fail lalu ucapkan "semoga berbahagia" dgn......dia suruh aku sambung..aku jawablah kerja?..geleng..keluarga? gelang lagi..sekolah? geleng..pelajar..geleng juga..erm lalu katanya dgn orang tercinta..lantas aku terseyum..ada2 saje panel ni..ingtkan dah hbs, rupanya ada lagi soalan..'kalu dapat jauh2 ada orag marah x?" jawabku.. tak kisah je, tapi jgnlah jauh sgt..erm..selepas berckp scr tak formal lebih kurang 1 min, aku pun dibenarkan keluar..Apapun seinfinti kesyukuran pada Yang ESA..semunya dipermudahkan...
1.30 pm : Ayah jumpa kawan lamanya..bercoleteh panjang, maklumlah lama tak jumpa..
1.50 pm : bertolak pulang dgn 'mujahidah' kesayangan..
2.30 pm : ayah minta aku bawa, katanya tgnnya kebas..
3.00 pm : sampai di rumah.dan terus solat. maka tamatlah kisah debaranku.hehe

No comments:

Post a Comment

.: Pegangan Da'ie :.

Ana ramyun min rimayatil Islam, farmi ainama syi'ta

(aku adalah anak panah daripada panahan Islam, kemana saja aku dicampakkan, disitulah aku akan berjuang')



'aslif nafsak wad'u ghairak (Perbaiki diri dan sampaikan pada yg lain)