Tuesday, August 11, 2009

Salah Siapa???

Salam Sya'aban buat semua pembaca.. sedikit perkongsian tntang perjalann ke Tg Malim..tepat jam 6.10 pm,Jumaat(7 Ogos 09) aku menaiki train untuk ke tg Malim, untuk majlis konvokesyan. Walaupun 13 ogos tarikh konvoku , aku terpaksa memulakan perjalann awal dek kerana kehabisan tiket..hampir sejam lebih perjalanan dimulakan, waktu maghrib menjengah tiba. Lalu aku bergegas ke bilik air u mengambil wudhuk. Kemudian terpaksa melalui 6 gerabak untuk sampai ke surau..sedih amat, sedih.. tibanya disana panduan kiblat tiada…aku menunggu hampr 15 minit, mana lah tahu kalau2 pekerja KTMB datang memberikan arah kiblat..hampa..tiba2 datang 2 orang lelaki nak solat, lalu dgn tak malunya aku bertanya arah kiblat..Alhamdulillah seorangnya tahu arah kiblat, katanya dia selalu naik train, dah hafal dah..Syukur.. Tapi yang pelikkan..kita hidup dalam Negara yang kononnya NEGARA ISLAM, PEMIMPINNYA pun ISLAM juga, KTMB (Keretapi Tanah MELAYU berhad) pun kepunyaan orang Islam juga, kenapa ini terjadi.. surau terpaksa dikongsi,,biliknya pun hanya muat untuk 5-6 jemaah sahaja..lalu siapa yang perlu dipersalahkan ?? KTMB? Lalu diberi alasan: 'buat apa surau besar2, buat apa asing lelaki perempuan, bukannya ramai pun yang akan solat.. lalu nak salahkan penumpang ?? maka alasanya : ‘macamana nak solat, dah la tak selesa, terbuka pula tu suraunya,,baik qada’je’..erm berbeban alasan yang kedengaran..macamna ye, nak selesaikan isu ini..? kita hidup di bawah NEGARA ISLAM. Berkonsepkan 1 MALAYSIA; rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan..dimana slogan itu semua..retorik atau praktikal..bagi yang blh berfikir; ada mata untuk melihat; ada telinga untuk mendengar; ada hati untuk meneliti gunakanlah kelebihan yang Allah beri ni dengan sebaiknya..erm ni baru naik train, kenderaan lain; banyak lagi ragamnya....

No comments:

Post a Comment

.: Pegangan Da'ie :.

Ana ramyun min rimayatil Islam, farmi ainama syi'ta

(aku adalah anak panah daripada panahan Islam, kemana saja aku dicampakkan, disitulah aku akan berjuang')



'aslif nafsak wad'u ghairak (Perbaiki diri dan sampaikan pada yg lain)