Thursday, September 30, 2010

Wednesday, August 18, 2010

Motivasi @ Ramadhan

JIKA KAU BERASA LELAH DAN TAK BERDAYA
DARI USAHA YANG SEPERTI SIA-SIA…
ALLAH TAHU BETAPA KUAT ENGKAU TELAH BERUSAHA



KETIKA KAU SUDAH MENANGIS SEKIAN LAMA
DAN HATIMU TERASA PEDIH…
ALLAH SUDAH MENGHITUNG AIR MATAMU



JIKA KAU FIKIR BAHAWA HIDUPMU SEDANG MENUNGGU SESUATU
DAN WAKTU TERASA BERLALU BEGITU SAHAJA…
ALLAH SEDANG MENUNGGU SERSAMA-SAMAMU



KETIKA KAU BERSA SENDIRIAN DAN
TEMAN-TEMAN TERLALU SIBUK UNTUK MENELEFON DIRIMU…
ALLAH SENTIASA BERADA DISAMPINGMU

KETIKA KAU FIKIR BAHAWA KAU SUDAH BERUSAHA SESUNGGUHNYA DAN TIDAK TAHU HENDAK BERBUAT APA LAGI…
ALLAH MEMPUNYAI JAWAPANNYA



KETIKA SEGALANYA MENJADI SUATU YANG TIDAK MASUK AKAL
DAN KAU BERASA TERTEKAN…
ALLAH BERSAMAMU UNTUK MENENANGKANMU



JIKA TIBA-TIBA KAU DAPAT MELIHAT JEJAK-JEJAK HARAPAN…
SEBENARNYA ALLAH SEDANG BERBISIK KEPADA MU
KETIKA SEGALA SESUATU BERJALAN LANCAR DAN KAU BERASA
INGIN MENGUCAP SYUKUR…
ALLAH TELAHPUN MEMBERKATIMU



KETIKA SESUATU YANG INDAH TERJADI DAN
KAU DIPENUHI KETAKJUBAN…
ALLAH AKAN TERSENYUM KEPADAMU



KETIKA KAU MEMILIKI TUJUAN UNTUK DIPENUHI
DAN MIMPI UNTUK DIGENAPI.
ALLAH SUDAH MEMBUKA MATAMU DAN MEMANGGILMU DENGAN NAMAMU


Monday, August 9, 2010

Yang Dirindui..


Ya Allah..Ya Rabbi.., 
Berkatilah kami di dalam Ramadhan-Mu,
Terimalah segala amal kami,
Permudahkanlah segala urusan kami,
Bajailah hati kami dengan Keimanan,
Suburkanlah hati kami dengan kesabaran,
Hidupkanlah malam kami dengan munajat,
Hindarkanlah kami dari segala dosa & maksiat.
Amin Ya Allah....

Salam Ramdhan....Buat semua sahabat sahabiah..walau dimana kalian berada..yang dirindui telah tiba..sambutlah ia dengan jiwa dan hati yang ria,..Selamat Beramal!!

Sunday, August 1, 2010

Wednesday, July 21, 2010

Cinta Abadi: Buat Sahabat2ku

Cinta yangg hakiki ialah cinta oleh akal dan hati. Tanpa melihat atau berjumpa, ia sudah bertaut dan dapat dirasa kerana bersatu adalah hati, bukannya fizikal dan ia disatukan oleh tali Allah dan bukannya oleh nafsu dan kepentingan diri.

 ********************
Kereta diciptakan dengan kuasa untuk bergerak, tetapi pergerakannya perlu diatur dan dikawal. Begitulah cinta, ia adalah kuasa, tetapi kuasa itu memerlukan peraturan dan kawalan. Sebagaimana jasad memerlukan makanan, begitu juga halnya dengan jiwa yang memerlukan cinta. Allah menciptakan naluri tersebut kerana ingin menyelamatkan, membahagiakan dan mententeramkan jiwa manusia. Tetapi cinta sekarang banyak yang meruntuhkan erti kemanusiaan itu sendiri. Bukannya menyelamatkan tetapi merosakkan.
******************************
Hukum cinta perlu dipatuhi agar maksud penciptaanya tercapai. Cintailah sesiapapun, asalkan cinta itu dapat memberi lorong yang sebaik-baiknya untuk terus menyintai Allah. Cinta itu harus dibina atas dasar cinta kepada Allah. Sebagai bukti! kita akan mendahulukan kehendak kecintaan kita kepada Allah melebihi kehendak kecintaan kita kepada lain. Cinta harus tumbuh atas dasar tapak yg murni dan selalunya didorong oleh faktor agama, akhlak, kewibawaan dan kepribadian yg baik. Dorongan dan rangsangan yang menyuburkan cinta ini tidak memerlukan kata-kata luahan yang indah, namun 'body languange' sudah cukup membuktikan betapa dalamnya cinta.
##############################
Kebiasaannya cinta yang suci pasti akan membawa ke gerbang perkahwinan, untuk bercinta lagi dengan seribu keindahan. Bahkan jika diizinkan Allah, ia akan bersambung di akhirat. Suami yang soleh dan isteri yang solehah akan bercinta lagi diakhirat. Jikalau cinta seseorang itu benar-benar hanya kerana Allah, dia akan lebih khusyuk selalu dalam solatnya dan semakin bertambah pula amal ibadat dan ketakwaannya kepada Alah. Sebaliknya jikalau hubungannya dengan Allah semakin renggang dan mengarahkan dirinya melakukan perkara-perkara yang merugikan dan melalaikan. Itu ertinya Cinta Nafsu.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Cinta yang bersalut nafsu akan mudah diganggu oleh syaitan. Maka akan berlakulah zina hati dan mata. Orang yang sebegini sifatnya jikalau dia mengaku yang cintanya itu dibina atas dasar cinta kepada Allah jelaslah dia telah menipu dirinya sendiri. Mustahil boleh bersatu dua unsur yang berlainan dalam satu masa sebagaimana sukarnya air dan minyak bercantum menjadi satu.

  ++++++++++++++++++++++++++++
Cinta yang seni.

Milik Pencipta yang dihadiahkan buat hamba-hambanya. Suci. Bersih. Kerja menyatukan itu urusanNya. Percaya pada ketentuan Ilahi, percaya pada ketetapanNya. Dia lebih mengetahui hamba-hambaNya, baik buruk sebab dan akibat. Cukuplah dengan keyakinan sepenuhnya pada Dia. Redha, bertawakal, berserah.


Cinta itu benar-benar menguji.
Cinta sebagai ujian; menguji sejauh mana kebergantungan kita pada Allah, sejauh mana keyakinan kita pada Maha Kuasanya Allah yang mengatur segalanya, termasuk C-I-N-T-A! Percaya bahawa S-A-B-A-R itu menjanjikan suatu yang lebih indah. Kita dambakan keindahan abadi daripada yang sementara. Hakikatnya yang sementara itu walau indah di mata namun langsung tidak bermakna! Mohon pertolongan dengan S-A-B-A-R dan S-O-L-A-T; tidaklah mudah melainkan hanya orang-orang yang khusyuk.


C-I-N-T-A- itu masa depan.
Cinta yang dimulakan dengan cara yang baik, pasti akan berakhir dengan jalan yang baik. Cara yang dibentuk dengan acuan syariat, pasti hasilnya cantik dan indah. Cinta yang datangnya dari benih yang baik, pastinya akan melahirkan sesuatu yang baik. Cinta yang baik menyemai sifat-sifat kebaikan dalam jiwa keturunan.


Jalan yang SUSAH itu jarang ditempuh. Namun, siapa yang berani menempuhnya pasti akan berjaya. Yang SUSAH akan menjadi SENANG. Yang SUKAR di MUDAHkan. Wujudkah jalan yang SUSAH namun tiada RANJAU BERDURI? Cinta yang indah itu sukar diperoleh, sekali dapat cerah dunia. Cinta yang indah itu, dugaannya mencabar. Perlu keberanian, kekuatan, kesabaran..

"Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’. (iaitu) mereka yang yakin, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya.” (Al-Baqarah:45-46)

Usah membunuh C-I-N-T-A, kerana C-I-N-T-A- suatu anugerah.
Tanamlah C-I-N-T-A sebagai fitrah, jangan biar jadi F-I-T-N-A-H.
Bukan mudah menjahit cinta tulus, bukan mudah, sangat bukan mudah!
Sabarlah wahai hati, kerana yang sukar itulah akan paling dihargai!


“Ya Allah, kurniakanlah untuk kami cintaiMu, cinta orang-orang yg mencintaiMu serta amalan yang dapat mendekatkan diri kami kepada cintaMu…


Ya Allah, segala pemberianMu yg kami sayangi, jadikanlah ia kekuatan utk kami mencintaiMu, dan segala apa Engkau pisahkan dari kami, sedangkan ianya amat kami sayangi, maka jadikanlah ia ruang untuk cintaMu dalam diri kami…


Ya Allah, berikanlah kami kekuatan utk mengutamakan cintaMu, melebihi cinta kami kepada keluarga, harta benda dan meskipun air yang dingin ketika dahaga…


Ya Allah, berikanlah kami kekuatan untuk mencintaiMu, para MalaikatMu, nabi-nabiMu, para RasulMu serta hamba-hambaMu yg soleh…


Ya Allah, hidupkanlah hati kami dengan cahaya cintaMu dan jadikanlah kami antara hamba-hamba yang Engkau cintai…


Ya Allah, berikanlah kami kekuatan untuk mencintaiMu sepenuh hati kami dan redha kepadaMu atas setiap segala usaha kami…


Ya Tuhan kami, jadikanlah kami bagi-Mu akan apa yang Kau cintai…”
################################

Monday, July 19, 2010

travelog haji

Hatga : RM18.00
Terbitan : PTS Publications

Sebuah buku yang benar-benar menggoncang hati, menyentuh sanubari dan mengkoreksi diri agar menjadi muslim sejati. Sekaligus mengubah paradigma pemikiran mengenai Haji dan Dakwah. Buku ini wajar dimiliki oleh setiap lapisan masyarakat..Walau siapa pun kita, berapa banyak sekalipun dosa yang dilakukan janganlah berputus asa mengharap ampunan Ilahi. Sesunguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang. Selamat membaca!!

Sunday, July 18, 2010

Barokallahulakuma

semoga berbahagia..(",)

Tuesday, June 1, 2010

Warna Warni Karnival


Pertandingan mewarna

Jamuan rakyat

sukaneka

Booth Nisa' Club

Nisa' Bayan Baru

Halalan Toyyiba Mart

 
Sekretariat yang berkerja keras untuk menjayakan program ini.
(Bergambar selepas karnival tamat)

Semoga perancangan untuk menubuhkan perkampungan Islam, dipermudahkan segala urusan. Sambutan yang baik tentang karnival ini merupakan titik tolak untuk kita sama-sama membangunkan ekonomi Islam. Hancurkan puak Yahudi laknatullah dengan memboikot barangan mereka. . Apabila disoal di akhirat nanti apa yang telah kita lakukan untuk ini, sekurangnya ada amalan yang boleh dijadikan saham. Walaupun sedikit, lama-lama akan jadi bukit. BANGUNLAH, SEDARLAH dan INSAFLAH wahai UMAT MUHAMMAD S.A.W Sekalian..!!Ayuh!! Mulakan dari sekarang!!

Thursday, May 27, 2010

KARNIVAL HALALAN TOYYIBA 2010

Dirasmikan Oleh: YB TN HJ ABDUL MALIK B ABUL KASSIM
TARIKH : 28-30 MEI 2010 (JUMAAT-AHAD)
MASA : 9.00PG-12.00MLM
TEMPAT : MASJID BANDAR BARU AIR ITAM, FARLIM, PENANG.

TENTATIF PROGRAM:
HARI PERTAMA-28 MEI 2010 (JUMAAT)

9.00 pagi-12.00 malam : Pameran dan Jualan Barang-barangan
10.30 pagi : Program bermula-Kuiz
12.30 tgh hr : Tazkirah Jumaat
1.18 tgh hr : Solat Jumaat
2.00 ptg : Perasmian oleh YB Tuan Hj Abd Malik B. Abul Kassim
2.30 ptg : Pertandingan Hafazan, Azan dan Bacaan Al-Quran
5.45 ptg : Bacaan Yasin dan Tahlil
6.30 ptg : Persembahan Qasidah dan Burdah
7.30 mlm : Solat Maghrib
8.00 mlm : Tayangan Televideo Gempaq
9.30 mlm : Solat Isya (tazkirah ringkas)
12.00 Tgh mlm : Bersurai

HARI KEDUA-SABTU( 29 MEI 2010)
9.00 pg-12.00 mlm : Pameran dan jualan barang-barangan

9.00 pg : Pertandingan mewarna dan sukaneka
2.30 ptg : Pengajian kilat
5.00 ptg : Sukaneka
7.30 mlm : Solat Maghrib dan selawat beramai-ramai
8.30 mlm : Solat Isya'
9.30 mlm : Forum Perdana Hal Ehwal Islam

HARI KETIGA-AHAD (30 MEI 2010)
9.00pg-12.00 mlm : Pameran dan jualan barang-barangan

11.00 tgh hr : Penerengan tentang Produk ANNUSYRAH
12.00 tgh hr : Jamuan Kenduri Rakyat
1.30 tgh hr : Solat Zohor
2.00 ptg : Penerangan tentang e-Jenazah
4.40 ptg : Solat Asar
5.15 ptg : Penerangan Syarikat AUTO TOUCH
- Panduan dan tips penjagaan tayar
- Pemanduan yang selamat
- Tip mengesan masalah sistem penyejukan enjin
- Prosedur selepas kemalangan
7.30 mlm : Solat Maghrib dan selawat beramai-ramai
8.00 mlm : Persembahan nasyid
8.30 mlm : Solat Isya'
9.00 mlm : Penerangan ESQ

Nota; JOM PAKAT PI BERAMAI-RAMAI. MENCARI YANG HALAL ITU, FARDU BAGI UMAT ISLAM. MACAM-MACAM ADA!!!!

Monday, May 24, 2010

Nak Cantik??

MUSYARAKAH
YAKIN DIRI MEMPUNYAI KECANTIKAN TERSENDIRI

MURAKABAH
TERIMA DENGAN INSAF DAN SYUKUR KEADAAN DIRI SENDIRI

MUHASABAH
SENTIASA LIHAT KEKURANGAN DIRI DAN MEMPERBETUKANNYA

MUAKOBAH
SENTIASA DIDIK DIRI JADI WANITA SEMPURNA

MUQARRABAH
SENTIASA DEKATKAN DIRI PADA ALLAH

MUJAHADAH
BERUSAHA LAWAN NAFSU JAHAT

MUARABAH
CUBA HAKIS KEJAHATAN DALAM DIRI

Wednesday, May 19, 2010

Jom Meriahkan KAU 2010


Klik pada gambar untuk paparan yang lebih jelas

21 & 22 MEI 2010

KOMPLEKS KEBUDAYAAN SHAH ALAM, SELANGOR

Wednesday, May 12, 2010

Oh Badminton..

Malaysia melangkah bergaya ke peringkat separuh akhir sukan Badminton bagi merebut Piala Thomas. Sungguh, hati ini terasa juga kegembiraannya. Sukan inilah menjadi kegilaan sejak zaman remaja lagi. Pernah mewakili sekolah dalam acara perseorangan dan beregu membuatkan diri ini lebih memahami peraturan dan selok belok sukan ini. Pernah juga terfikir, jika ada perlawanan tertutup yang dianjurkan oleh Nisa' Club atau mana-mana NGO teringin sahaja mengambil bahagian. Bukan ingin menunjukkan kehebatan, tetapi ingin buktikan muslimat bukan sahaja mampu bersukan, malah mampu berada di arena antarabangsa barangkali jika pengaturan Islam diterapkan sepenuhnya. Malangnya bakat terendam yang dimilki oleh wanita solehah terpaksa dipendamkan, gara-gara sekularisme yang melanda 1 Malaysia. Semoga suatu hari nanti akan ada satu sistem bagi mengubah dan menggantikan apa yang ada sekarang. Harapnya Malaysia akan berjaya menewaskan Cina di peringkat separuh akhir yang merupakan juara bertahan 2 tahun berturut-turut. Menang bukan hanya dengan semangat 1 Malaysia tetapi yang lebih penting 1 akidah, 1 pegangan dan 1 Tuhan. Harapnya pemain yang beagama Islam sedar akan perkara ini..

Monday, May 3, 2010

Marah seorang guru

Cukup 5 bulan penulis berada di institusi pendidikan. Pelbagai pahit manis yang terpaksa ditelan. Suka dan duka yang telah dimamah. Kadangkala teringat juga alam persekolahan dahulu. Zaman kenakalan di zaman remaja.  Zaman telah berubah. paradigma pemikiran manusia juga berubah. Dahulu guru disanjung tinggi bukan kepalang lagi. Kini, berselisihan pun, guru yang terpaksa memberi jalan. Iskh..iskh..Kalau dahulu, sentiasa berada dikelas hadapan tidak pernah mengerti kebisingan, kedegilan dan kenakalan pelajar kelas belakang. Dahulu salah sedikit, dirotan, balik rumah ditambah lagi. Kini pula, silap kata buruk padahnya. Mahkamah jadi tempat pengadilannya.

Sekarang, method guru melepaskan geram pun sedikit berbeza. Kalau dah tidak tertahan menanggung kemarahan, meja, kerusi, papan hitam dan  bukulah menjadi sasaran. Ingin dicubit, dipiat telinga, dipukul apatah lagi, mana lagi nak berani. 'Mengajar sahaja tapi jangan sentuh anak mereka'. Agaknya inilah gaya pemikiran massa ketika ini. Mungkin sebab ini jugalah para pelajar makin naik lemak, makin menjadi-jadi. Buat apa yang kita suka, jangan risau ada ayah, ibu akan jadi PEGUAMBELA. Akibat pembelaan yang tidak bertauliah inilah kita tidak fikirkan natijahnya. Kita tidak risaukan generasi remaja yang semakin parah sakitnya, antibodi mereka semakin lemah, vaksin yang ada belum cukup untuk mengatasi virus yang semakin menular.

Sayangilah anak anda, tetapi jangan 'sayang-sayang buah kepayang, lama-lama nyawa mereka mungkin melayang'. Didiklah mereka dengan didikan Islam, moga mereka mengenal Tuhan; pandai memilih kawan; bijak mengatur kehidupan. Bagi para pendidik di luar sana, didiklah anak bangsa dengan penuh kesabaran, walaupun pelbagai kerenah yang terpaksa ditelan, Ingatlah besarnya GANJARAN. Jangan asyik fikirkan gaji yang LUMAYAN, lalu lahirlah ramai 'siswazah' JALANAN. Kuatkan semangat, bulatkan tekad,.. Ayuh.. kitalah DOKTOR bagi para remaja kini. Kreatiflah dalam mencari vaksin dan imunisasi.

Sunday, May 2, 2010

Dedikasi Khas

Bulan Mei; Kata orang bulan kasih sayang.
Bulan inilah sambutan hari yang penting
seperti Hari Buruh- 1 Mei,Hari Ibu -9 Mei, Hari Guru -16 Mei.
Bulan ini juga 4 orang sahabatku menyambut hari kelahiran mereka.
1 Mei - Syuhadah (24)
2 Mei - Nor Aida (24)
4 Mei - Gee (23)
6 Mei - Ira (24)
Semoga hari-hari kalian dipenuhi barakah dan dibawah lembayung rahmat Ilahi senantiasa.
Semoga ikatan ukhwah kita semua berkekalan.
Sayang antuna.

Thursday, April 22, 2010

Epilog masa

Masa terus berlalu,
berarak ceria, namun sesekali hujan di kala senja,
aku terus melangkah dalam masa yang makin singkat cuma,
aku terus berjalan agar tak tersungkur di perjalanan,
aku terus berlari agar perjuangan tidak terhenti,

Namun,
tatkala ingin melangkah gagah,
ada dugaan datang menyinggah,
aku cuba untuk menyanggah,
tetapi kadangkala hampir rebah..

Mencari sinar di tengah gelombang,
Bagaikan berenang di lautan yang hitam.
Bagi penyambung perjuangan Junjungan,
Aku perlu kuat menghadapi rintangan.

Aku tidak boleh kalah mahupun rebah
Perlu kuat kerana aku pernah ditarbiyah,
Cekalkan hati agar iman tidak goyah,
Inilah perjalanan hidup jundullah.

Kenangan lalu sumber kekuatan,
kenangan kini sumber inspirasi,
Biarkan ia menjadi satu,
Agar diriku terus melaju.

Segalanya aku serahkan padaMu Ya Tuhan
semoga tidak tersungkur di pertengahann perjuangan...

Tuesday, April 20, 2010

Pencarian yang hilang

Hari ini genap sebulan blog ini dibiarkan sunyi tanpa khabar. Idea yang ada hanya disimpan di kelongsong fikiran. Tidak pernah ku biarkan jari jemari ini menari bersama idea tersebut. Bukan kesibukan dengan pelbagai urusan yang menjadi alasan. Tapi dek kerana diri ini merasa 'kehilangan', idea yang ada juga terbang bagai ditiup angin di waktu petang. Kadang kala melihat blog-blog sahabat rancak meyampaikan berita, aku hanya mampu menjadi pembaca. 2, 3 kali cuba untuk menulis, tak pernah habis semuanya separuh jalan. Entah kali ini berjaya habis atau tidak.

       4 bulan berada di sebuah instistusi yang penuh mencabar dan menuntut pelbagai pengorbanan, membuatkan diri ini semakin takut untuk berhadapan dgn ujian. Ramai kawan-kawan rebah di pertengahan. Ada yang sudah mula bertukar pandangan. Cuba mengintai peluang pekerjaan lain. Pegawai Takbir Diplomatik, mencuba nasib dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awan dan pelbagai lagi gara-gara ingin lari daripada institusi pendidikan. Mungkin tak tertahan dengan bebanan kerja yang bertimbunan. Jika tak pandai mengurus masa deritalah penghujungnya. Semua perkara ada tarikh akhirnya, terlambat sikit telingalah mangsanya. Mendengar bebelan dari pihak atasan. Bagi diriku juga begitu. Mungkin 2,3 tahun saja dalam bidang ini. Sungguh, bukan mudah untuk membentuk manusia ini. Bukan putus asa, Cuma kecenderungan mungkin lebih ke arah lain. Apa ya?? Argh.. aku pun belum tahu, masih dalam pencarian,. yang aku tahu aku tidak mampu menjadi seorang guru/muallimah/lausure/ustazah atau apa-apa juga gelaran.  Tak tahulah jika paradigma fikiran ini akan berubah selepas ini. Biasalah, pengalaman itu membuatkan kita lebih matang untuk berfikir dan bertindak.

         Erm..aku cuba untuk mencari titik pemula kepada rasa kehilanganku, aku cuba untuk bangun kembali, aku cuba untuk mencari diriku yang dulu. Aku cuba dan akan terus mencuba. Semoga ku berjaya dalam   mengayuh samudera yang semakin dalam. Aku tak mahu kecundang dan lemas dalam kegelapan. Semoga perjuangan tidak terhenti disini, pengorbanan tidak pernah hilang, persahabatan dan kasih sayang tidak luput ditelan masa dan kesibukan. Sungguh perkongsian rasa dengan ‘kembar’ku baru-baru ini membuatkan diri ini mampu berdiri kembali walaupun tidak setegak dulu. Walau dipisahkan dengan dua lautan, tapi sms tetap menjadi penghubung jiwa pengikat hati dan pengukuh rabithat hati. Kuatkan aku Ya Allah…Aku akan terus mencari…..

Tuesday, March 23, 2010

Menjadi Kejam

Cikgu A : "nak jadi cikgu ni kita perlu banyak bersabar".
Aku : Betul tu.
Cikgu B : Bukan saja bersabar kita juga perlu menjadi kejam. (sampuk seorang cikgu)
Aku : Senyum =)
Cikgu A : Betul tu ros, kadang2 kita perlu kejam lo. budak-budak sangat melampau. I tengok u belum cukup kejam lagi la..Budak2 Cina ni jahat berbanding budak melayu, mungkin kerana mereka tiada pegangan agama.
Aku : Dengan senyum aku membalas 'macam-macam i sudah buat, tetapi mereka macam tu juga, i tak tahu nak buat apa dah.
Cikgu A : U marah saja mereka ros. walaupun mereka tak faham apa yang you cakap, sekurang-kurangnya mereka tahu you sedang marah mereka.
macam biasa aku hanya senyum,,seketika kemudian loceng berbunyi dan perbualan terhenti di situ sahaja.

Pada saat ini aku masih ketandusan idea untuk meng'handle' kelas 2I dan 2L(kelas hujung). Ingin menjadi kejam. Namun, naluri ini belum sanggup. Hanya menegur dan kadang-kadang biarkan sahaja. Keterlampauan mereka semakin menjadi-jadi. Sudah berkali ditegur dan dirotan cikgu disiplin tetapi perangai tetap tidak mahu berubah. Apa nak jadi??? Aku sendiri kebuntuan. Ingin ku nasihati mereka, namun mereka kurang faham apa yang aku bicarakan. Agaknya tatkala aku masuk ke kelas itulah waktu paling bahagia buat mereka kerana waktu cikgu Cina masuk, diam seribu bahasa. Salah sahaja pasti dimaki dengan dahsyat menggunakan bahasa Hokkien. Sudah puas;Tolak kerusi, baling kapur, ketuk meja, ketuk papan hitam, menjerit2, demerit tetapi seolah-olah tiada pengajaran buat mereka. Kenapa yer? mungkin kerana aku tak mampu menjadi kejam. Aku sayangkan mereka. Aku ingin mereka berjaya. Walaupun aku tak mampu berbicara tentang Islam dengan mereka, walaupun aku dianggap asing pada mereka, walaupun aku sering menjadi ejekan mereka, walaupun aku tidak pernah mereka hormati, Engkau jadikanlah mereka pelajar yang mendengar kata, rajin buat kerja, dan bijaksana hendaknya..Kalaulah mereka tahu apa yang aku rasa...Kuatkan aku Ya Allah untuk mendidik anak bangsa. Kerna kutahu dalam melalui ranjau kehidupan banyaknya dugaan datang menguji..Dalam mengejar Cinta Hakiki banyaknya ujian datang menguji.. Ampunkan aku Ya Allah..

Monday, March 22, 2010

Tour de Kelantan




Alhamdulillah,, perjalanan dan pengembaraan selama 3 hari yang meninggalkan 1001 kenangan yang tak mungkin luput dari ingatan. Demi meraikan ikatan dua hati yang menjadi raja sehari, walau jauh nun di seberang tetap hadir menerima undangan. Pertemuan bersama sahabat-sahabiah M3 yang sudah berbulan-bulan tidak berjumpa menguatkan lagi ikatan Rabithah hati. Mendengar tazkirah daripada ustaz yang tinggi ilmunya meyengarkan kembali ruh tarbiyah yang semakin suram dan kelam. Menziarahi Keluarga arwah Fadhiri dan Faizol, menyuburkan kembali semangat juang yang ditinggalkan mereka.  Sungguh pertemuan itu bukan pertemuan biasa, tetapi, pertemuan rahmat...Terima kasih Allah, kerana Engkau mudahkan segalanya..Semoga Perjalanan hari itu di dalam KredhaanMU...

Semoga berbahagia buat ust Nizamuddin dan Ukt Bariyah..

Yang merindui sahabat2ku,
Sg Nibong : 10.54pm

Tuesday, March 9, 2010

Akal-empayar minda muslim

Akal adalah alat penting untuk mengenali Allah. Pengamatan yang mendalam tentang diri dan alam boleh mendekatkan seseorang kepada Allah. Allah berfirman:

“Dan Dialah yang telah menciptakan bagi mu pendengaran, penglihatan dan hati. Amat sedikitlah yang bersyukur. Dan Dialah yang menciptakan serta meramaikan kamu di bumi ini dan kepada-Nyalah kamu akan dihimpunkan. Dan Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan Dialah yang (mengatur) pertukaran malam dan siang. Apakah kamu tidak berfikir tentangnya?” (Surah Al-Mukminun ayat 78-80)

Imam Ar-Razi meriwayatkan, Imam Malik pernah ditanya oleh khalifah Harun Ar-Rasyid tentang bukti kewujudan Allah, dan beliau menjawab: “Buktinya ialah, setiap manusia telah dikurniakan mulut dan lidah yang lebih kurang sama kejadiannya, tetapi bahasa, suara dan intonasi setiap seorang daripada mereka adalah berbeza.”

Imam Abu Hanifah pernah ditanya oleh sekumpulan manusia tentang bukti kewujudan Tuhan Yang Maha Pencipta, dan beliau menjawab: “Aku sedang berfikir tentang sebuah kapal di laut yang sarat dengan muatan dan barang dagangan tetapi yang peliknya kapal ini tidak ada nakhoda dan anak-anak kapal. Ia belayar ke sana ke mari dan menyelesaikan masalah dengan sendirinya”. Mereka yang mendengar perkataan Imam Abu Hanifah ini terus berkata: “Ini adalah satu kisah gila yang tidak masuk akal”. Imam Abu Hanifah terus menjawab: “Kamu menganggap orang yang mengatakan kapal boleh belayar dengan sendirinya adalah seorang yang gila. Bagaimana pula dengan golongan yang mengatakan, alam ini yang begitu halus dan tersusun kejadiannya, terjadi dengan sendirinya tanpa Pencipta dan Pengurus?” Golongan yang menemui Imam Abu Hanifah itu terus tergamam dan akhirnya mengucap dua kalimah syahadah.

Imam Syafie pula ketika ditanya tentang dalil kewujudan Allah telah berkata: “Lihatlah daun Tut ini (mulberry leaves). Apabila dimakan oleh ulat, ia mengeluarkan sutera. Apabila dimakan oleh lebah, ia mengeluarkan madu. Apabila dimakan oleh binatang ternakan, ia mengeluarkan najis. Apabila dimakan oleh rusa, ia mengeluarkan kasturi. Bagaimana semua ini boleh berlaku sedangkan daun yang dimakan adalah sama jenisnya?”

Di dalam kitab Tafsir Al-Quran Al-Azim, Imam Ibn Kathir berkata: “Sebahagian ulama berpendapat, sesiapa yang mengamati langit yang luas dengan bintang-bintang, bulan dan matahari yang beredar di atas paksinya tanpa henti, kemudian memerhatikan laut yang mengelilingi tanah daratan, kemudian memerhatikan bumi serta gunung ganang yang terpancang di atasnya, kemudian memerhatikan sungai yang mengalir....... di samping pelbagai jenis haiwan serta tumbuh-tumbuhan, akan memperolehi bukti tentang kewujudan Tuhan Yang Maha Pencipta lagi Maha Agung dan Maha Bijaksana”

Begitulah kepentingan akal sebagai alat untuk mengenali Allah. Walau bagaimanapun, di samping akal, dalil-dalil dari Al-Quran dan As-Sunnah adalah penting untuk mengenali Allah secara sahih.

*(Untuk lebih terperinci sila dapatkan buku "Empayar Minda Muslim - Modul Tarbiah Asas Alaf Ketiga" oleh Dr. Danial bin Zainal Abidin. Ia diterbitkan oleh PTS Publication.

Monday, March 1, 2010

Buatmu sahabat dan teman

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan tika aku
Di uji dengan dugaan

Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan tuhan
Kau katakan rahmatnya mengatasi segala

Menitis air mataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Lirik lagu: UNIC

nota: Sungguh, aku merindui sahabat2ku dahulu. Susah dan senang kami bersama. Mengharungi suka duka, pahit manis perjuangan ini. huhuhu. Mereka tiada ganti. Sehingga kini aku belum menemui pengganti mereka. Ingin saja aku coret nama2 mereka di sini. tetapi terlalu banyak..aku yakin mereka mengetahui siapa 'mereka'.Semoga mereka berbahagia Ya Allah..

Thursday, February 25, 2010

Aku rindu padaMU

Salam Maulidur Rasul 1431H.  Bukan hari ini sahaja kita mengingati Baginda. Jadikan setiap hari adalah Maulidur Rasul. Hayati, singkapi dan fahami detik-detik pengorbanan Baginda S.A.W.

Wednesday, February 24, 2010

Ku bentang sejadah hati

Ku bentang sejadah hati..
Buat kujamah buah sepi
Puas sudah kucari
Satu jalan yang sejati
Lantasku menilai diri
Rindu bersemi
Mencengkam hati

Jauh sekali...
Untuk kucapai cinta yang suci
Khuatir ku kecewa sendiri
Sukarnya memujuk jiwa ini
Tegar menempuh onak duri
Sukarnya mendidik hati
Mengekang nafsu yang menguasai

Namun kini, syukur buatMu Ilahi
Masih ada secebis lau’atul hubbi
Kuangkat wajah melihat mentari
Menilik wajdu itu dengan mata hati

Tiba-tiba kusedari
Untuk apa kumencari lagi

Sedang....
DIA di sini
DIA di sisi
DIA di lubuk hati
Pasti terhulur tangan kasih
Buatku di kelambu hitam baiti

Akhirnya kutemui
Al-jawa yang abadi
Rupanya hati ini telah dimiliki
PadaMu kuharap hananku ya Rabbi
UntukMu kuistikanah diri
HATI INI MILIK ILAHI
MILIK IZZATI yang kucintai.

Monday, February 22, 2010

Nur Anis Syafiqa

                                                

Nur Anis Syafika. Nama yang aku berikan. Anak ketiga Kak Ah, juga merupakan anak saudaraku yang ke-13. Dilahirkan pada 14 Januari 2010 yang lepas. Semoga dia mampu menjadi mujahidah yang akan memperjuangkan Islam suatu hari nanti. InsyaALLAH.

Sunday, February 21, 2010

Kesepian

Sudah 3 minggu aku biarkan 'Sepantas Kilat' menyepi. Idea ada, tetapi hanya berada di kelongsong fikiran. Tidak mampu untuk diluahkan melalui penulisan. Entah kenapa. Melihat blog sahabat sahabiah yang lain melaju seperti angin, aku hanya mampu mengutip ilmu daripada mereka walaupun secara tidak langsung. Semoga pengembaraan kehidupan ini, diselimuti Keredhaan dan Keberkatan daripada Rabbi.

Friday, January 29, 2010

Kepuasan

Setiap manusia yang dilahirkan mempunyai tanggungjawab yang tersendiri. Pastinya ia berbeza setiap individu.
"Kepuasan itu terjadi apabila kehendak individu sudah terpenuhi dan terkait dengan darjat kesukaan dan ketidaksukaan dikaitkan dengan Pegawai; merupakan sikap umum yang dimiliki oleh Pegawai yang erat kaitannya dengan imbalan-imbalan yang mereka yakini akan mereka terima setelah melakukan sebuah pengorbanan"- Stephen Robin.

Apabila dilihat dari pendapat Robin tersebut terkandung dua dimensi, pertama, kepuasan yang dirasakan individu yang titik beratnya individu anggota masyarakat, dimensi lain adalah kepuasan yang merupakan sikap umum yang dimiliki oleh pegawai "makan nasi goreng"  

Jadi yang mana satu kita. Adakah kepuasan kita dalam pekerjaan hanyalah sekadar gaji yang dimiliki, atau pangkat yang 'mengpopularkan' diri. Bagi seorang pekerja yang menuntut keredhaan Allah, sudah pasti setiap langkahnya dijaga, tuturnya dipelihara, supaya tidak menimbulkan cela.

Sebagai pendidik sudah pasti, kepuasan dalam pekerjaan adalah, selepas mengajar. Lagi ramai yang faham apa yang diajarkan maka lagi tinggilah tahap kepuasan. Sungguh, kepuasan ini tak boleh digambarkan. Hanya yang mengalaminya sahaja akan faham kepuasan sebagai pendidik. Mungkin bagi sesetengah orang, kepuasan sebagai guru, cukuplah sekadar mengajar dan memenuhi buku rekod harian. bagi yang lain pula bukan begitu. Selagi pelajar tak faham, selagi itulah kepuasan tidak timbul. Jika waktu praktikal dulu, penulis merasai kepuasan itu. Kini, belum lagi merasainya. Mungkin kerana mengajar pelajar yang kurang memahami Bahasa Malaysia juga Bahasa Inggeris. Kadang-kadang terpinga-pinga apabila pelajar bertutur dalam Bahasa Mandarin mahupun Hokkien. Susah juga nak berkomunikasi. Inilah salah satu penyebab kepuasan itu belum ditemui. Harapnya akan ditemui suatu hari nanti. walaupun lambat, biarlah, asalkan dapat..

Wednesday, January 27, 2010

Anda Bijak?


Sebagai bakal guru, sudah tentu ada mempunyai mata hati untuk melihat, akal yang waras untuk berfikir dan jiwa yang kental untuk memilih. Jadi, sebagai seorang mahasiswa tunaikanlah tanggungjawab anda. Jangan biarkan diri anda di'perbodoh'kan oleh pihak yang tertentu. Jadi, buatlah pilihan yang terbaik. Undilah mereka yang berketrampilan, yang berkepimpinan dan yang berkebolehan untuk mewakili suara anda. Anda Bijak? Jadikan Mahasiswa Pendidik sebagai pilihan. Selamat Mengundi daripada bekas pelajar UPSI.


Friday, January 22, 2010

Pantas masa berlalu


Hari ini gelaplah usiaku 24 tahun  mengikut Tahun Masihi. Sungguh, pantas masa berlalu meninggalkan kita semua. Tanpa disedari usia makin bertambah. Semoga bertambahnya usia ini, sejajar dengan pertambahan ibadatku. Terima Kasih Allah di atas segala nikmat yang aku kecapi sepanjang aku di dunia ini. Allahu Akbar, ..Tak terhitung nikmatNya. Cuma kadang kala dalam mengecapi nikmat yang diberikan, diri ini sedikit alpa. Apabila sedikit 'teguran' yang diterima barulah tersedar daripada mimpi yang sia-sia.

Dilupa atau Melupakan.
Di saat ini, baru satu message yang aku terima daripada sahabatku. Terfikir juga, mungkin diri ini telah dilupakan.? Atau dek kerana kesibukan rutin harian, masing-masing tersalah ingat, atau terlupa untuk mengingat tarikh ini. Pun begitu, aku tidak pernah melupakan mereka. Bukan aku ingin dihargai, cuma inilah merupakan ingatan ukhwah kita sebenarnya. Mungkin ada yang tersedar tatkala membaca coretan ini, tetapi hisablah diri. Di mana tahap ukhwah kita.? Mungkin diri ini yang kurang memberi membuatkan kurang untuk menerima. Bagiku biarlah kurang menerima asalkan aku tak pernah lupa untuk memberi.

Keterpaksaan yang Menyakitkan

Entah kenapa kali ini aku ingin mencoret panjang. Mungkin pengalaman yang ada, telah membuatkan aku semakin matang. Matang untuk berfikir, matang untuk bertindak dan matang untuk mengadili sesuatu. Kadangkala kita terpaksa berkongsi sesuatu yang tak boleh dikongsi, Tetapi perkongsian itu, telah disalah tafsir. Biasalah manusia ini lebih suka menghukum tanpa mengadili. Adilkah begitu? Adakah kita layak untuk menghukum sedangkan Yang Maha Kuasa itu ada. Semoga Keterpaksaan yang menyakitkan itu, mampu merungkai ruang-ruang dosa pada diri ini. Semoga perkongsian itu, mampu menguraikan titik-titik hitam pada diri ini. Aku yakin, apa yang dicoretkan ini, hanya akan difahami oleh orang-orang tertentu sahaja.

Sudah masanya?
Kini aku sudah berusia 24 tahun. Pelbagai persoalan yang sering ditanya terutama mengenai jodoh. 'kak, bila lagi'?. 'lepas ni akak pula la yer'?. Segala persoalan hanya mampu dibalas dengan senyuman. Soal jodoh? Entah kenapa apabila bersama sahabat, rasa juga tempiasnya. Tatkala berada di sekolah, tak terfikir pula. Mungkin, keadaan keluarga yang tak pernah memaksa atau tidak pernah mendapat desakan, membuatkan aku jarang untuk memikirkannya. Walaupun ada juga suara-suara sumbang daripada jiran, mahupun saudara jauh, namun aku pedulikan saja. Mulut manusia, bukannya mampu untuk ditutup.

Namun, tatkala bersendirian, seringkali aku berfikir: jika yang dipilih tersalah pilihan, yang dipilih tidak sealiran, yang dipilih menghalang perjuangan, yang dipilih banyak permintaan. Sungguh aku masih lagi keliru. Hanya mampu berserah pada yang Maha Kuasa. Sesungguhnya dialah penentu segalanya. Apa yang penting, aku yakin bukanlah dalam masa terdekat ini . Banyak lagi tanggungjawab yang perlu aku lunaskan. Sungguh, begitu berat bebanan ini. Kadangkala aku merasa letih, namun aku tidak boleh berhenti walau seketika. Walaupun aku tidak mampu berlari cukuplah hanya sekadar berjalan, mahupun merangkak. Melihat 2 orang sahabat syahid, hati ini teruja. Aku ingin seperti mereka. Namun, aku tahu, banyak perkara yang perlu dikorbankan untuk itu. Allah..Allah.

Semoga coretan ini tidak disalah tafsir oleh sesetengah pihak. Ya Allah Redhailah hidupku, hidup keluargaku, hidup sahabat2ku, hidup pejuang-pejuang agamaMu dan hidup kaum muslimin dan muslimat sekalian alam.
Allahhu Rabbi. Tiada Tuhan melainkan Engkau Ya Allah...

23 Januari 2010
9.40 am
Bayan Lepas.

Saturday, January 16, 2010

Sekadar Coretan


Alhamdulillah ketika ini, nikmat iman dan Islam masih lagi subur disanubari. Semoga nikmat ini kekal berpanjangan walaupun ia sering naik dan turun. Minggu lepas minggu paling sibuk. Betullah kata orang 'guru bukan tanggungjawab, tetapi merupakan kehidupan'. Pahit manis hanya dapat dirasai oleh orang yang menikmati kehidupan ini. Sebagai guru Tingkatan banyak urusan yang perlu di'settlekan'. Setakat ini, jadual sudah 3 kali bertukar. pun begitu, seinfiniti kesyukuran kpd yang Maha Kuasa kerana kini aku telah mendapat opsyen pilihan. Mengajar Matematik & SainsTingkatan 1 & Peralihan, juga Pendidikan Moral Tingkatan 2. Tatkala masuk Tingkatan 1, tenang rasa hati, kerana masih baru, nak nakal-nakal pun belum berani. Apabila masuk Tingkatan 2, erm.suara-suara nakal memanaskan hati. Namun, cuba belajar bersabar. Masuk Kelas last lagilah pening kepala, 2L: tak dak pun pelajar yang minat belajar. Hanya mampu bertahan. Telahan lagi, aku dilantik penasihat Guru Rumah Kuning dan guru LPKS (Lembaga Pengawas Kebersihan Sekolah),.erm tugas2 sampingan selain mengajar.. arghh..no idea. malam ni nak ke KL. Semoga perjalananku diberkati dan diredhai. Salam Perjuangan,

Monday, January 11, 2010

Suratan Ilahi


Hati ini terkedu tatkala menerima sms menyatakan salah seorang sahabat penulis sudah pergi bertemu Sang Pencipta. Kira-kira jam 5 lebih pagi semalam. sms demi sms yang diterima. Kemudian usai subuh dapat lagi sms yang menyatakan seorang lagi sedang parah. Allahu Akbar. Hanya mampu berdoa. Namun, tepat jam 10.55 seorang sahabat jauh nun di Sabah bermsg dan mengatakan Allah lebih sayangkan Fadhiri. Terkaku. Sungguh, sebagai senior dan pernah melalui tarbiyah dan gerak kerja yang sama tatkala berada di kampus dulu, sangat terasa dengan pemergiannya. Penulis yakin, sahabat terdekat dan keluarga mereka bahkan lagi. Apapun semua perlu terima dengan berlapang dada, sesungguhnya kematian itu pasti. Semoga kalian ditempatkan di kalangan para solihin. Antum pergi meninggalkan nama, dengan peribadi yang sangat mulia. Al-Fatihah buat akhi  Mohd Faizol Abd Syukur(kiri) dan Mohd Fadhiri Mohd Arifin.

                   

6 WASIAT SAIDINA UMAR AL-KHATTAB

Suatu hari Umar Bin Khattab r.a. bertutur kepada sebahagian sahabatnya;

Aku berwasiat kepadamu enam perkara :
Jika engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu. Kerana, celamu lebih banyak darinya.

Bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu. Kerana, tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.

Bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah ALLAH s.w.t.! Kerana, tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain DIA.

Jika engkau ingin meninggalkan sesuatu, maka tinggalkanlah kesenangan dunia. Sebab, andaikata engkau meninggalkannya, bererti engkau terpuji.

Bila engkau bersiap-siap untuk sesuatu, maka bersiaplah untuk mati. Kerana, jika engkau tidak bersiap untuk mati, engkau akan menderita, rugi penuh penyesalan.

Bilamana engkau ingin menuntut sesuatu, maka tuntutlah Akhirat. Kerana, engkau tak akan memperolehnya kecuali dengan mencarinya."

.: Pegangan Da'ie :.

Ana ramyun min rimayatil Islam, farmi ainama syi'ta

(aku adalah anak panah daripada panahan Islam, kemana saja aku dicampakkan, disitulah aku akan berjuang')



'aslif nafsak wad'u ghairak (Perbaiki diri dan sampaikan pada yg lain)