Sunday, August 16, 2009

Seinfiniti Kesyukuran


Bismillahi wal hamdulillah

Tanggal 13 Ogos 2009 yang lalu, aku telah menerima segulung Ijazah Pendidikan Matematik. semuanya hasil jerih perihku selama 4 tahun bergelumang dengan pelbagai ujian dan cabaran. Seinfiniti kesyukuran kepada Allah, kerana memberi aku kesempatan untuk aku merangkul sebuah kejayaan. Namun ku tahu apalah sangat segulung ijazah ni, kerana kita hanya hambaNya yg terlalu kerdil dgn ilmu yg terlalu sedikit bagai air yg melekat di hujung jari berbanding lautan luas di hadapan sana...InsyaAllah jika ada ruang dan peluang akan teruskan lagi pengajian ke peringkat tertinggi. Cuma sekarang keadaan belum mengizinkan. Teringat aku pesanan seorang ustazah katanya :
"Arus di luar sana tersangat deras dan mengganas...sesiapa sahaja tidak akan terkecuali daripada dihanyutkan atau ditenggelamkan sekiranya tidak ada ikatan2 maknawi dalam diri dan kumpulan masing-masing...serigala jadi-jadian pun sentiasa standby menyelinap mencari kambing2 yang keseorangan+kesepian menjauhkan diri dari kumpulannya".

Apabila diamati bibit2 kalimat ni, aku tahu, selepas ni aku akan berenang dalam lautan yang semakin dalam. kadang2 terdetik di hati, kuatkah aku? mampukah aku?. Apapun aku sangat mengharapkan doa daripada sahabat sahabiah supaya aku tidak 'lemas' dalam lautan.. Hari bergantian, kadang-kadang sukar untuk percaya selepas ni aku akan berhadapan dengan 1001 ragam pelajar. mampukah aku menjadi dai'e sesempurna insan murabbi?. Apapun akan ku sematkan kata2 ini di hati sebagai penguat diri untuk menjadi da'ie sesempurna nsan murabbi

"ana ramyun min rima yatil Islam, farmi ainama shi'ta"
(aku anak panah dari anak2 panah Islam, Campakkan aku kemana sahaja)

InsyaAllah dimana langit dijunjung, disitu Islam Dijulang.

No comments:

Post a Comment

.: Pegangan Da'ie :.

Ana ramyun min rimayatil Islam, farmi ainama syi'ta

(aku adalah anak panah daripada panahan Islam, kemana saja aku dicampakkan, disitulah aku akan berjuang')



'aslif nafsak wad'u ghairak (Perbaiki diri dan sampaikan pada yg lain)