Monday, October 12, 2009

Aku dan Mak


Mak selalu cerita,
masa beranakkan akulah dia paling derita,

lepas bersalin kena masuk hospital pula,
akibat 9 tahun jarak aku dan kakak kelima,
aku disusu oleh mak su, birasnya,
3 hari 3 malam lamanya.

kata mak, aku bertuah hidup zaman sekarang,
mak hidup zaman Jepun punya pemerintahan,
ubi kayulah makanan seharian,
hidup pula macam pelarian.

Masa kecik, mak selalu suapkan aku makanan,
Sayangnya dia padaku bukan kepalang,
Sehingga aku digelar anak kesayangan,
Kasi 'jelous' adik, kakak dan abang..

Usai 4 tahun aku nak bersekolah,
Tadika pokok asam belajar sorang-sorang,
6 tahun sek rendah dan 5 tahun sek menengah,
keputusanku cemerlang buat mak makin sayang.

Lepas SPM aku berhijrah,
pertama kali jauh dari famili,
semesterpertama diKMPP aku punya resah,
pandai berdikari bila dah di UPSI,

Anak tunggal pemegang 'degree',
dapat ijazah bulan 8 itu hari,
mak kata kahwin la 2 tahun lagi,
pandai-pandailah cari suami sendiri.

Mak suka bercerita,
Aku pula pendiam seribu bahasa,
 Diamnya aku diam beretika
menjadi pendengar yang setia.

Mak suka kongsi rahsia hati,
aku pula suka menyendiri,
bukan apa, cuma tak nak  membebani,
terutama orang yang aku sayangi.

Mak tak reti bawa motosikal,
kenderaannya hanyalah basikal,
itupun dah tersadai tak dipedulikan,
akulah 'driver' bila nak ke rumah rakan-rakan.

Dulu, mak kerja sebab nak sara aku mengaji,
Kini mak berhenti sebab aku tak bagi kerja lagi,
Wajah mak gelap sebab bahangnya panas,
wajahku cerah sebab dia jaga dengan pantas.

Aku balik dari kerja rasa keletihan,
baju dah siap dalam lipatan
makanan dah siap dihidangkan..
tak 'dan' aku nak hulurkan tangan

Lepas ni aku dan mak terpisah lagi,
demi mencari rezeki Ilahi,
mak kata, pasti dia rindukan 'kak' nanti,
Jauh di mata dekat di hati.

I love u mak!!!

"Ya Allah, kurniakan kesihatan dan kuatkan dirinya.
Berikan Kesempatan untukku membalas jasanya,.
Jadikan aku anak yang solehah dan mendengar kata"
Nota : Sayangilah Ibu anda, walau siapa pun mereka, berbanggalah dengan mereka..!!

No comments:

Post a Comment

.: Pegangan Da'ie :.

Ana ramyun min rimayatil Islam, farmi ainama syi'ta

(aku adalah anak panah daripada panahan Islam, kemana saja aku dicampakkan, disitulah aku akan berjuang')



'aslif nafsak wad'u ghairak (Perbaiki diri dan sampaikan pada yg lain)