Friday, December 11, 2009

Oh Diri


Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi kerana aku masih lagi diberi ruang dan peluang untuk menulis kembali.. beberapa minggu Sepantas Kilat menyepi bagaikan tiada khabar berita. Faktor kesihatan yang kurang memuaskan, dan juga sumber internet yang agak susah didapati, membuatkan sepantas kilat tidaklah ‘sepantas’ dahulu. Hampir 3 Minggu cuti sekolah berlalu, aku menjadi tak menentu dengan kelapangan yang ada. Hati yang dulu sering dibajai, kini menjadi kering gara2 dibiarkan. Lembah kelalaian semakin membesar dihati, Aku semakin jauh…jauh dan jauh.. Allahurabbi. Tatkala mendengar sahabat2 tidak cukup tidur kerana sibuk dalam arena perjuangan, aku semakin seronok dibuai mimpi. Tatkala sahabat tidak cukup masa, masa2 ku dibuang begitu sahaja. Puas aku memujuk diri, belum tiba masanya, sabarlah Akhirnya aku buat keputusan untuk beruzlah. MasyaAllah, setelah dua hari bersama penduduk pondok Kg Pdang Nyior aku menjumpai kembali ‘pencerahan’ yang makin lama hilang dan luput. Pembersihan demi perbersihan dilakukan, kerana aku tak mahu tarbiyah yang aku dapat dulu, hilang ditelan arus masa. Walaupun ia kian malap, namun ia mampu bersinar kembali.,.. Apapun aku perlu sabar dan kuat. Sesungguhnya dunia ini secara tabiatnya adalah tempat musibah, dan cabaran, tempat bersusah payah dan berbagai kesukaran. Adapun orang yang berkeluh kesah kerana cabaran daripada Allah dan tidak mahu bersabar atasnya maka mereka itulah orang2 yang merugi. Di dalam Hadith Qudsi Allah Menyatakan :
“Sesiapa yang tidak redha dengan qada’ dan qadarku dan tidak bersabar atas cabaranku maka keluarlah daripada langitku dan carilah tuhan selainku”

Nescaya bagi, orang yang beriman, tidak dapat tidak, kita kena redha dengan ketentuanNya. Ibarat sebatang pensel.. Untuk menjadikan mata pensel tajam ia terpaksa melalui kesakitan apabila diasah dengan pisau. Justeru tulisan yang dihasilkan kemas dan cantik. Begitulah manusia tatkala diuji.semoga kita tabah dalam setiap cabaran. Semoga redha Allah mengiringi semua.. Wallahu’alam. Sampai bertemu kembali.

No comments:

Post a Comment

.: Pegangan Da'ie :.

Ana ramyun min rimayatil Islam, farmi ainama syi'ta

(aku adalah anak panah daripada panahan Islam, kemana saja aku dicampakkan, disitulah aku akan berjuang')



'aslif nafsak wad'u ghairak (Perbaiki diri dan sampaikan pada yg lain)