Sunday, August 16, 2009

Pengorbanan

Bersama keluarga Kak Za

aku dan mak
Wahida, Wardina dan Rohani (adik)

Dalam merangkul sebuah kejayaan, sudah pasti aku bukan keseorangan..Ramai pihak terutamanya keluarga yang banyak berkorban. Ingat lagi sebelum aku menjejaki kaki ke U, keluarga terpaksa jual tanah, maklumlah aku datang daripada keluarga sederhana. Nak harapkan Abang2 dan kakak2 semuanya sudah berkeluarga,..Kejayaan aku masuk U sudah pasti menggembirakan keluarga maklumlah anak pertama dan terakhir yang akan menggengam segulung ijazah. Abang2 dan kakak2 ku semuanya sampai SPM sahaja, then terus kerja. Faktor kewangan juga salah satu asbabnya. 2 orang adikku juga dah tak dak minat nak study. Sebab itulah, k.za dan abang2ku selalu pesan supaya aku belajar bersungguh-sungguh.. Menggalas bebanan sebagai anak harapan keluarga, aku perlu kuat dan cekal supaya tidak tergelincir. Ini baru tanggungjawab terhadap keluarga, belum lagi kepada masyarakat yang kian hilang jati dirinya. Sudah pasti tiada masa rehat..apapun terima kasih mak, k.za dan bang mi, ayah, abang2 dan kakak2ku serta adik perempuanku yang banyak mengorbankan wang demi membiayai pengajianku..Jika diberi kesempatan akan kubalas jasa kalian walaupun aku tahu tak mungkin aku mampu untuk membalas semuanya.. Walau Siapa pun mereka, aku berbangga mempunyai keluarga sebegini walaupun hidup kami sederhana, namun kesederhanaan inilah membuatkan aku lebih bersyukur, berdikari dan kuat dalam menempuhi arus kehidupan.

Ya Allah, Engkau berilah aku kesempatan untuk membalas jasa mereka2 yang telah banyak berkorban untukku. Engkau kurniakanlah kesihatan yang berpanjangan dan hidayahMu kepada mereka Ya Allah.”


Setiap mereka ada hak atas dirimu di dunia dan akhirat. mereka boleh membawa kamu ke syurga dan mereka juga boleh mengheret dirimu ke neraka. hargailah setiap insan yang ada disisimu, sayangi mereka, hulurkan tanganmu ketika mereka memerlukan bantuan, berkorbanlah demi kasih sayang.berhati-hatilah dengan syaitan yang sentiasa cuba memecahkan pasukan pilihan Allah. sesungguhnya engkau memerlukan mereka dan mereka memerlukanmu dalam kehidupan yang penuh penderitaan dan cabaran.
(Petikan daripada buku Bisikan Sirr)

No comments:

Post a Comment

.: Pegangan Da'ie :.

Ana ramyun min rimayatil Islam, farmi ainama syi'ta

(aku adalah anak panah daripada panahan Islam, kemana saja aku dicampakkan, disitulah aku akan berjuang')



'aslif nafsak wad'u ghairak (Perbaiki diri dan sampaikan pada yg lain)